wtorek, 1 listopada 2011

Dynia

<z wikipedii;>Dynia (Cucurbita L.) – rodzaj roślin jednorocznych z rodziny dyniowatych obejmujący około 20 gatunków. W stanie dzikim występują w strefach klimatu gorącego i ciepłego Ameryki. Gatunkiem typowym jest Cucurbita pepo L.


Nasz Kasper- smakował wyśmienicie;)

 DYNIA nie ma za wiele  kalorii, bo tylko(27 kcal w 100 g miąższu. 
Dynia zawiera beta-karoten, który chroni przed wolnymi rodnikami,  posiada dużo potasu oraz kwas foliowy. Pestki dyni mają wysoką zawartość cynku oraz lecytyny, które zwiększają przemianę materii i wpływają korzystnie na czynności mózgu. Olej z pestek dyni tłoczony na zimno oprócz mnóstwa witamin i minerałów, zawiera też fitosterole, substancje obniżające poziom cholesterolu i zwalczające wolne rodniki. 

"Zduszanka z dynią"

W tym roku zrobiono mega reklamę dyni i naszła mnie ochota na wypróbowanie potrawy z dyni.
Nie chciało mi się tracić czasu i szukać przepisów , więc wymyśliłam swoją potrawę z dyni.
Najpierw spróbowałam jak ów warzywko smakuje na surowo; jest mdła i przypomina mi w smaku pewną odmianę ziemniaka.
Dynię można pociąć na kawałki, obrać i wyciągnąć pestki. Ja dynię "wypatroszyłam, bo posłużyła mi na lampion (jak widać na powyższym zdjęciu)
Na 5-ciokilogramową dynię użyłam 1kg ziemniaków,
0,5kg warzyw w równych proporcjach: marchewka, groszek zielony, kukurydza, pieczarka,
1 cebula, 1czerwona papryka, 30dkg kiełbasy podwędzanej, 4 plasterki surowego boczku,
przyprawa "do kebaba", zioła prowansalskie, pół łyżeczki soli, 3 "groszki" ziela ang.
doprawić vegetą wg uznania, 50ml oliwy, 1 łyżeczkę oliwy z oliwek, pół szklaneczki wody.
Do tej potrawy użułam prodiża elektrycznego podgrzewanego z góry i z dołu.

Ziemniaki, cebulę, marchewkę, pieczarki, paprykę  i twardszą warstwę dyni pokroić w kostkę.
Wszystko wrzucamy od razu do prodiża. Włożyć resztę warzyw-kukurydzę i groszek.
Kiełbasę i boczek również pokroić w kostkę i włożyć do prodiża, wszystko wymieszać. Przyprawić, podlać oliwą i wodą.
Czas pieczenia w prodiżu wyniósł 45 minut.  SMACZNEGO!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz